تنظیم خواب و به تعادل رسیدن
دوشنبه 4 فروردین 1399 ساعت 10:00 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست همسفر فتانه | ( نظرات )

وقتی انسان به خواب می‌رود، بخش بزرگی از فعالیت‌های روحی و جسمی‌اش تعطیل می‌شود و اعضای فرسوده بازسازی می‌شود و شخص نشاط پیدا می‌کند و خستگی و ناراحتی از او رفع می‌شود. « ما خواب را مایهٔ آرامش و آسایش قراردادیم.»
به نام آفریننده شب و روز 
الحمدالله رب‌العالمین
خدا را شکر که توفیق خدمت در وبلاگ را داد تا با نوشتن این مقاله بتوانم به خودم و دوستانم کمک کنم، از این ضد ارزش (شب‌بیداری) خارج شویم و خوابمان را تنظیم کنیم و به تعادل برسیم.
خواب یکی از اساسی‌ترین عناصر حیات و مهم‌ترین نیاز بشر است و موضوعی است که در کتاب آسمانی در مورد اهمیت و آداب آن سخن گفته‌شده است.
وقتی انسان به خواب می‌رود، بخش بزرگی از فعالیت‌های روحی و جسمی‌اش تعطیل می‌شود و اعضای فرسوده بازسازی می‌شود و شخص نشاط پیدا می‌کند و خستگی و ناراحتی از او رفع می‌شود. « ما خواب را مایهٔ آرامش و آسایش قراردادیم.»
همان‌طور که آقای امین در سی دی اهمیت خواب شب فرمودند: خوابِ ذهن آرام، خوابی همراه با آرامش است. برای داشتن ذهن آرام باید عمل سالم انجام دهیم و در صراط مستقیم باشیم. ذهن ما در شب، تکمیل‌کنندهٔ کارهای روز است؛ یعنی در طی روز به هر چیزی که فکر کنیم، شب همان را در خواب می‌بینیم؛ پس اگر تکالیف، مستحبات و واجبات حقوقی که بر عهده‌مان است را انجام دهیم، خوابی پسندیده و ستایش‌شده خواهیم داشت (خوابی راحت، آرام و بدون کابوس)
هنگام خواب، همهٔ روح‌ها در دست خداوند قرار می‌گیرد. اگر موقع خواب پاک و با طهارت باشیم، خداوند برکت می‌دهد. اگر با وضو به خواب برویم درهای رحمت خداوند به رویمان باز می‌شود. کسانی که استراحت و خواب شب را برای تقویت جسم و روح می‌خواهند تا عبادت و خدمت خلق کنند، خوابشان هم عبادت محسوب می‌شود.

برای تأمین خواب مناسب باید به نکات زیر توجه کرد:
1- مقدار خواب مناسب: به تفاوت‌های فردی، جنسی، سن و...بستگی دارد. نوزاد، بیش از 16 ساعت. کودک 10 تا 14 ساعت (و خواب کوتاه بعدازظهر). کودکانی که به مدرسه می‌روند 9 تا 12 ساعت و نوجوانان به خواب بیشتر نیاز دارند و در جوانان 7 تا 8 ساعت و میانسالان کمتر از 6 ساعت کفایت می‌کند.
2- پرخوابی: تأثیر منفی روی امور مادی و معنوی ما می‌گذارد و دین و دنیا را از بین می‌برد.
3- کم‌خوابی: که مانند پرخوابی نکوهش شده است.
4- زمان خواب: خواب در بعضی زمان‌ها پسندیده نیست؛ مثل بامداد یا خواب بیش از یک ساعت در طی روز که باعث چاقی، فشارخون و اختلالات حافظه می‌شود و موجب اضطراب و کاهش یادگیری می‌شود.
خواب مذموم: خواب اوایل شب (قبل عشا) ایجاد فقر و تنگدستی می‌کند. خواب اواخر شب (بعد عشا) که اثرات نامطلوب می‌گذارد.
خواب ممدوح: خواب قبل ظهر (قبل نماز ظهر شرعی) که حافظه را قوی می‌کند.

چگونگی بستر و مکان خواب:
1- اجتناب از تنها ماندن در خانه که سخت‌ترین یورش شیطان است.
2- اجتناب از خوابیدن در مکان بدون حصار و حفاظ.
3- خواندن سورهٔ واقعه قبل خواب.
4- به قضای حاجت رفتن که موجب می‌شود خواب عمیق‌تر شود.
5- تغذیه قبل خواب: خوردن خرما، پنیر، کاهو، انار
آداب برخاستن از خواب:
1- شستن دست‌ها به یک‌مرتبه
2- مسواک زدن به‌محض بیداری
3- خوابیدن به سمت راست و بیدار شدن به سمت راست بدن
4- حمد و ستایش خداوند. حمد و سپاس خداوندی را که بعدازاینکه ما را می‌میراند، زنده می‌کند و روح ما را برمی‌گرداند.
نکتهٔ مهمی که در سی دی عنوان‌شده این است که برای داشتن خواب درست، از زود خوابیدن شروع نکنیم بلکه از زود بیدار شدن آغاز کنیم. سعی کنیم عوامل بیرونی و ضد ارزش‌های درونمان، ذهن را به خودش مشغول نسازد و حتی اگر در طی روز خوابمان گرفت نخوابیم؛ زیرا باعث اختلال در خواب شب می‌شود.
ان‌شاءالله بتوانیم با روش DST، خوابمان را به تعادل برسانیم.


نگارنده: کمک راهنما خانم سکینه
ویراستاری: همسفر الهام
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
چهارشنبه 6 فروردین 1399 04:30 ب.ظ
فاطمه عبدی لژیون بیست وچهار
خانم سکینه
راهنمای فهیم و عزیزم چقدر عالی و جامع راجع به خواب شب توضیح دادید
انشالله بتونم‌ دونه به دونه این مطالب رو رد مورد خواب شب کاربردی کنم
مثل همیشه عالی بودید
فهیمه۱۸ چهارشنبه 6 فروردین 1399 01:12 ب.ظ
درود وخداقوت به خانم سکینه عزیززز مطالب خیلی عالی ومفیدی راتوضیح دادین لذت بردم ممنونم
همسفر مرضیه لژیون یکم چهارشنبه 6 فروردین 1399 08:57 ق.ظ
ممنونم خانم سکینه عزیزم برای نکات بسیار ارزشمندی که بیان کردی
مرجان چهارشنبه 6 فروردین 1399 01:56 ق.ظ
خانم سکینه عزیز بسیار عااااالی بود لذت بردم و آموختم
گروه وبلاگ خداقوت
فاطمه الیاسی سه شنبه 5 فروردین 1399 08:20 ب.ظ
خانم سکینه عزیز خدا قوت عالی بود به نکات مهمی اشاره کردید انشاالله موفق باشید.
تشکروسپاس به عزیزان وبلاگ.
همسفر رعنا سه شنبه 5 فروردین 1399 01:52 ب.ظ
خانم سکینه کمک راهنمای عزیز خیلی عالی و پر محتوا توضیح دادید.سپاسگزارم.موفق و موید باشید.
خدمتگذاران گروه وبلاگ سپاس از خدمات خالصانه تان.پاینده باشید.
مریم حسینی سه شنبه 5 فروردین 1399 09:18 ق.ظ
وبلاک نویسان عزیز خدا قوت
خانم سکینه عزیز کمک راهنما محترم بسیار کامل و جامع ارز فواید خواب و مضرات زیاد خوابیدن و زمان آن را خوب بیان نمودید برایتان بهترینها را آرزومندم موفق باشید
همسفر مینا سه شنبه 5 فروردین 1399 08:11 ق.ظ
درود و سپاس بیکران بر شما بابت نکات بسیار جالب و تازه ای که عنوان نمودید .
الهه لژیون ۱۲ دوشنبه 4 فروردین 1399 11:27 ب.ظ
درود وخداقوت خدمت خانم سکینه عزیز مطالب خیلی جامع و کامل بود ممنون از شما کمک راهنمای بزرگوار
آرزوی بهترینها برای شما بزرگوار ⚘⚘⚘
با تشکر از گروه وبلاگ. ⚘⚘⚘
همسفر الهام مهدی پور 1 دوشنبه 4 فروردین 1399 03:18 ب.ظ
خانم سکینه عزیز،ممنون از این همه اطلاعات خوبی که در اختیار ما گذاشتید .قطعا توصیه های مفید شما را عملی خواهم کرد تا بتوانم کیفیت خواب بهتری را تجربه کنم .
خدا قوت به خانم الهام عزیز و خانم فتانه عزیز
نسرین.اسیستنت دوشنبه 4 فروردین 1399 03:18 ب.ظ
خانم سکینه کمک راهنمای عزیز از نکاتی که فرمودید متشکرم برای رسیدن به دانایی،همه اطلاعات در مورد موضوع مورد بحث لازم است.
گروه وبلاگ خدا قوت
همسفر سمانه ۱۷ دوشنبه 4 فروردین 1399 02:39 ب.ظ
خدا قوت به کمک راهنمای محترم خانم سکینه عزیز بسیار مقاله پرمحتوا و مفیدی را برایمان ارائه دادید. امیدوارم بتوانم همه نکات را کاربردی کنم تا خواب خوبی داشته باشم امیدوارم همیشه پایدار باشید با تشکر از وبلاگ نویسان محترم.خدا قوت به خانم الهام عزیز.
مریم کرمی دوشنبه 4 فروردین 1399 02:31 ب.ظ
خانم سکینه عزیز ممنون از شما برای نکات خوبی که بیان کردید.در پناه خداوند، سلامت باشید.
همسفر اکرم دوشنبه 4 فروردین 1399 01:51 ب.ظ
کمک راهنمای محترم خانم سکینه عزیز ، از نکات بسیار ارزشمند ی که بیان نمودید ممنونم
امیدوارم موفق و سربلند باشید
وبلاگ نویسان محترم خدا قوت
پوران همسفرعباس 1 دوشنبه 4 فروردین 1399 11:09 ق.ظ
خداقوت خانم سکینه عزیز ؛کمک راهنمای موفق ؛صبور؛فعال مواردی که درمورد خواب شب بیان کردید بسیارعالی ومفید بود ،استفاده کردم ،امیدوارم بتوانم انها را کاربردی کنم .
خداقوت به گزوه وبلاگ.
نوشین دوشنبه 4 فروردین 1399 10:45 ق.ظ
سلام و عرض ادب
خانم سمیه عزیز کمک راهنمای با درایت و دانا و جستجوگر
سپاس از مطالب جدید و خیلی خیلی موثر در مورد خواب
هم نکات قرانی که در مورد خواب بود رو بیان کردید
براتون بهترینها را ارزومندم و خوابی خوب در هنگام شب را ب ایتان ارزومندم الهی که تنتون سالم و همیشه ارامش همخونه دلتون باشه .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو