برداشت از لژیون پزشکان ؛ (وادی دوم و سیدی الکل)
شنبه 2 آذر 1398 ساعت 09:00 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست همسفر شمسیان | ( نظرات )
راجع به وادی دوم، ما در کنگره معتقد هستیم که اعتیاد شامل سه قسمت: جسم، جهان‌بینی و روان است. در کنگره 60 می‌گوید روان یعنی خلق‌وخو؛ بعضی انسان‌ها هستند که مهربان هستند، بعضی‌ها افسرده هستند، بعضی‌ها گوشه‌گیر هستند، بعضی‌ها مردم‌آزار هستند، بعضی‌ها جنون دارند، بعضی‌ها توهم دارند، انواع و اقسام مسائل روی این قضیه است




سلام دوستان حسین هستم مسافر:

راجع به وادی دوم، ما در کنگره معتقد هستیم که اعتیاد شامل سه قسمت: جسم، جهان‌بینی و روان است. در کنگره 60 می‌گوید روان یعنی خلق‌وخو؛ بعضی انسان‌ها هستند که مهربان هستند، بعضی‌ها افسرده هستند، بعضی‌ها گوشه‌گیر هستند، بعضی‌ها مردم‌آزار هستند، بعضی‌ها جنون دارند، بعضی‌ها توهم دارند، انواع و اقسام مسائل روی این قضیه است. کنگره این را تشبیه کرده به اینکه؛ اگر شما صدای پیانو را بشنوید، شما آهنگ پیانو را اگر خوب یا بد باشد را نمی‌توانید تغییر دهید، اگر بخواهید صدا را تغییر دهید باید هم پیانو را تغییر بدهید و هم نوازنده را. برای یک صوت خوب و یک آهنگ خوب، یک ملودی خوب، دو چیز لازم است؛ یکی ساز و دیگری نوازنده. اگر ساز پیانو را در نظر بگیریم، بخواهیم یک آهنگ بنوازیم اگر پیانو کوک نباشد یا کلاویه آن خراب باشد ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم صدای خوبی را دربیاوریم. باز اگر پیانو خیلی خوب باشد، کوک باشد ولی نوازنده آن ناشی باشد، بلد نباشد بازهم ما نمی‌توانیم صاحب یک ملودی خوب شویم. برای یک صوت خوب ما یک ساز خوب می‌خواهیم که باید سالم باشد و یک نوازنده خوب. روان هم مثل صوت می‌ماند، ما برای یک روان خوب باید یک فیزیولوژی خوب داشته باشیم؛ جسم خوب باشد، ناقل‌های عصبی خوب کار کند، سیستم عصبی خوب کار کند، دوپامین آن خوب کار کند، دینورفین آن خوب کار کند، سروتونین آن خوب کار کند، از نظر قلبی عروقی، از نظر همه‌چیز فیزیک سالم باشد؛ از نظر افکار و اندیشه هم آن شخص سالم باشد، آنجا افکار و اندیشه می‌شود جهان‌بینی. پس ما در کنگره به خاطر اینکه روان را درست بکنیم آنجا، ناگزیر هستیم افکار و اندیشه را درست کنیم؛ افکار و اندیشه می‌آید روی قسمت جهان‌بینی، جهان‌بینی هم می‌آید روی وادی‌ها پس ما وادی‌ها را که داریم کار می‌کنیم، داریم ذره‌ذره افکار و اندیشه شخص را تغییر می‌دهیم. کاری کنیم که افکار و اندیشه شخص در جهت مثبت در جهت سازندگی حرکت کند، از ناامیدی و خیلی از مسائل منفی، ضد ارزش‌ها دور شود. اگر ما این دو کار را انجام بدهیم؛ هم فیزیولوژی را درست کنیم هم جهان‌بینی را درست کنیم. روان درست می‌شود. در پزشکی هم اسم خوبی گذاشته است؛ روان – پزشکی، این باید هم پزشک باشد که فیزیولوژی را درست کند، هم روی روانشناسی باشد که جهان‌بینی و تفکر و اندیشه فرد را درست کند. منظور من این است که ما اگر در کنگره داریم جهان‌بینی را آموزش می‌دهیم، جهان‌بینی جزء بافت برنامه ما است، جهان‌بینی ما، وادی‌های یک و دو و سه اصلاٌ لازم است؛ که ما چون می‌خواهیم اعتیاد را از ریشه و از پایه حل بکنیم

سلام دوستان محمدعلی هستم مسافر:


وادی دوم می‌گوید: هیچ مخلوقی جهت بیهودگی پا به حیات نمی‌نهد؛ هیچ‌کدام از ما به هیچ نیستیم حتی اگر به هیچ فکر کنیم. همان‌طور که می‌دانیم چهارده وادی که در کنگره 60 مطرح شده است، از وادی اول که تفکر هست آغاز می‌شود و به‌طرف وادی چهاردهم که عشق هست حرکت می‌کند و این مسیر سفر درمانی، در کسانی که دچار بیماری اعتیاد هستند برای رسیدن به تعادل است. همچنین سفری که هر انسانی برای رشد و تعالی انجام می‌دهد را تعیین می‌کند. وادی اول که: با تفکر ساختارها آغاز می‌شود و بدون تفکر آنچه هست روبه‌زوال می‌رود؛ آغاز هر ساختاری را مبتنی بر یک تفکر عنوان می‌کند. ما در مورد اینکه این ساختار سالم است یا نه در ادامه صحبت می‌کنیم؛ اما به‌هرحال هر ساختاری مبتنی بر تفکری هست که در ذهن سازنده آن ساختار دارد شکل می‌گیرد. زندگی ما سرشار از ساختارهای مختلفی است که در بعدهای مختلف مادی و معنوی، جسمی و روانی در کنار هم قرار می‌گیرند و مسیری را در زندگی ما تعیین می‌کنند که وضعیت حال و آینده افراد را مشخص می‌کند. اگر مسیری که تفکر ما دارد طی می‌کند مسیر مثبتی باشد و تفکر ما در کنار تجربه و آموزش قرار بگیرد احتمالاً ساختاری که تولید و اجرا می‌کنیم ساختار مثبت و سالمی خواهد بود. گاهی اوقات که ما با خودمان تنها می‌شویم و گذشته خودمان را در بوته نقد قرار می‌دهیم، مواجه می‌شویم با کاستی‌ها و نقص‌هایی زیادی که در زندگی ما وجود دارد اینکه چه سال‌ها و موقعیت‌هایی را از دست داده‌ایم، چه کارهایی را می‌توانستیم انجام بدهیم و انجام ندادیم و چه‌کارهایی را نباید انجام می‌دادیم و انجام دادیم و حتی زمانی خودمان را با دیگران قیاس می‌کنیم و می‌بینیم موقعیت‌هایی را که آن‌ها دارند ماهم می‌توانستیم داشته باشیم؛ و به‌تدریج زمانی که وارد این مسیر می‌شویم اول سایه پشیمانی و حرمان و کمی که جلوتر می‌رویم سایه ناامیدی بر زندگی ما شروع می‌کند به مستولی شدن و گه گاه این‌قدر این ناامیدی پررنگ و قدرتمند می‌شود که جلوی حرکت ما را ممکن است بگیرد؛ اینکه دیگر فرصتی نیست و فایده‌ای ندارد، اینکه من دیگر پیر شده‌ام و توانایی‌ام را از دست داده‌ام، جوانی‌ام را از دست داده‌ام، اموال خود را از دست داده‌ام، سلامتی‌ام را از دست داده‌ام و برداشتن قدم‌های بعدی نه می‌تواند مؤثر و نه خیلی آسان باشد. نکته مهمی که در عنوان وادی دوم دقیقاً اشاره به بخش ناامیدی دارد؛ یعنی اینکه من خودم ناامیدی را یک ساختار ناسالم و غلط می‌بینیم که مبتنی بر یک تفکر ناسالم هست که دارد شکل می‌گیرد. ساختارهای ناسالم در زندگی ما فراوان هستند اما ناامیدی آن‌قدر مهم است، آن‌قدر در مسیر زندگی انسان‌ها اثر مخربی دارد که به‌عنوان یک وادی در وادی دوم دارد مطرح می‌شود و این ساختار غلط مبتنی بر این است که ما شکست‌ها و کاستی‌هایی که در زندگی خود داریم را تفسیر نادرستی می‌کنیم. ناامیدی در متون مذهبی با کفر در کتاب قرآن برابر دانسته شده است، چون باعث می‌شود آن مسیر تکاملی که برای انسان تصور شده است، متوقف شود و شخص به مرحله بعد در زندگی‌اش حرکت نکند. هر شکستی که در زندگی ما وجود دارد یک رسالتی پشت آن هست و آن رسالت رشد انسان است و ما در دعای خود در کنگره می‌گوییم که: ما تاریکی‌ها را تجربه نموده‌ایم و آماده هستیم که با روشنایی‌ها آشنا شویم. تجربه تاریکی‌ها است که باعث می‌شود که ما روشنایی‌ها را بشناسیم. در فرایند رشد روانی انسان هم این اتفاق می‌افتد؛ یک کودک در زمانی که دارد مراحل رشد را می‌گذراند، آزمون‌وخطا را انجام می‌دهد بر اساس آزمون‌وخطایی که اتفاق می‌افتد و در کنارش آموزش‌هایی که می‌گیرد هست که این کودک رشد می‌کند و به یک فرد عاقل و بالغ تبدیل می‌شود. این فرایند رشد در مسیر زندگی ما همواره وجود خواهد داشت. در هستی هیچ موجودی بدون هدف و تفکر ساخته نشده است حالا انسان که جای خود را دارد.

در مورد سی دی «الکل» من اشاره مختصری می‌کنم و آن این است که؛ در صدر اسلام و ادیان قبل از اسلام مسیحیت و یهودیت، شراب جایز دانسته شده و در اسلام ما می‌بینیم که در ابتدای امر، زمانی که قرار است در مورد شراب اظهارنظر بشود، در مورد مضرّات صحبت می‌شود که: مضرّرات شراب بیشتر از منافع آن است برای مردان و زنان مؤمن؛ و شاید ابتدا به امر به‌طور ناگهانی این اتفاق نیفتاده که مصرف شراب منع شود، این بوده که مصرف‌کنندگان دائمی شراب اگر که این اتفاق می‌افتاد به اسلام گرایش پیدا نمی‌کردند، بعداً به‌صورت تدریجی با توجه به قدرت پیدا کردن آئین اسلام نظرات قاطع‌تری در مورد شراب و قمار عنوان شد. وقتی در مورد خمر صحبت می‌شود، ما فکر می‌کنیم که اختصاصاً در مورد شراب دارد صحبت می‌شود، ولی منظور از خمر، انواع آن است چه افیونی و چه غیر افیونی و موضعی که در مورد شراب و الکل گرفته می‌شود همان موضعی است که در حال حاضر در مورد بقیه مواد مخدر گرفته می‌شود و اگر که حالا در طول سفر مصرف هرگونه مواد مخدر بتواند سفر یک مسافر را از مسیر اصلی‌اش خارج کند، قطعاً شراب و الکل نیز باعث این تخریب هم می‌شود. من دو مسئله که در جامعه ما رایج است را می‌خواهم بیان کنم، یکی اینکه افراد متدین چون شراب را حرام می‌دانند، افیون و تریاک را به‌عنوان جایگزین حلال مطرح می‌کنند و می‌بینیم که خیلی‌ها در مورد آن موضعی نمی‌گیرند. اخیراً بعضی از آقایان در مورد مواد افیونی نظرات به‌روزتری می‌دهند و آن‌ها را هم کم‌کم دارند منع می‌کنند و برعکس آن در اجتماع خودمان افرادی هستند که مصرف شراب و الکل را جایز دانسته و جزء مواد آسیب‌زا و افیونی نمی‌دانند، فکر می‌کنند اعتیاد فقط اعتیاد به تریاک و موادی ازاین‌دست است و الکل این مشکل را ایجاد نمی‌کند ولی خوشبختانه در کشور ما اتفاق خیلی خوبی که افتاده است این است که اعتیاد به الکل و مصرف الکل که اثرات مخرب اجتماعی دارد خیلی کمتر از کشورهای دیگر است. در کنگره هم در سفر مصرف الکل ممنوع است.


سلام دوستان رعنا هستم همسفر

و اما آنچه من از این دستور جلسه و لژیون پزشکان آموختم ؛ اینکه بدانم که خداوند متعال تمام مخلوقات را براساس رسالتی آفریده و در هستی هیچ چیز بیهوده خلق نشده است.

بنابراین برای وجود و زندگی خودم در هستی ارزش و احترام قائل شوم و با افکار مثبت و صحیح و دور شدن از ناامیدی و ترس و مسائل منفی بتوانم در جهت سازندگی جسم و روان و جهان بینی خود قدم بردارم. در این صورت می توانم در زمان بروز مشکلات و سختی ها با امید خداوند از آن ها عبور کنم و همچنین بعنوان یک همسفر همواره در طول سفر توکل و امیدم را از دست نداده و با صبوری ، گذرگاههای سخت و ناهموار آن را پشت سر گذاشته تا به رهایی و آرامش واقعی برسم.

اندکی صبر سحر نزدیک است.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
همسفر سمانه ۱۷ یکشنبه 10 آذر 1398 04:24 ب.ظ
خدا قوت خدمتتان پر برکت.
همسفر سکینه 24 دوشنبه 4 آذر 1398 01:12 ق.ظ
خواهر عزیزم خانم رعنا،ممنون از انعکاس مطالب لژیون پزشکان و برداشت از وادی د وم.
خدا قوت وبلاگ نویسان محترم.
مریم حسینی یکشنبه 3 آذر 1398 01:53 ب.ظ
خدا قوت به خواهر خوبم خانم فاطمه ممنون از خدمتی که انجام دادی و از خانم رعنا هم ممنون موفق باشید
سمیه9 یکشنبه 3 آذر 1398 07:19 ق.ظ
خداقوت وخسته نباشید خدمت خانم شمسیان عزیز.امیدوارم برکت این خدمت به زندگی شما جاری شود وسالم و سربلند باشید.خانم رعنا ممنون از برداشت شما از این دستور جلسه خداقوت.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات